ژرف نگران یا فرونگران در حدیث امام سجاد(ع)
نویسندگان
چکیده
0
منابع مشابه
ژرف نگران در حدیث امام سجاد(ع)
سئل عن علی بن الحسین علیه السلام عن التوحید فقال: ان الله عزّ و جلّ علم انه یکون فی آخر الزمان اقوام متعمِّقون فأنزل الله عزّ وجلّ (قل هو الله احد الله الصمد) و الآیات من سورة الحدید الی قوله (و هو علیم بذات الصدور) فمن رام وراء هنالک هلک.1از علی بن الحسین (امام سجاد)(ع) درباره توحید پرسیدند, پس فرمود: خدای عزّ و جلّ می دانست که در آخرالزمان گروه هایی متعمِّق خواهند بود, پس خدای عزّ و جلّ (قل هو الله احد ا...
متن کاملفرونگران در حدیث امام سجاد(ع)
در شماره پیشین مجله وزین نقدونظر به بررسی حدیث (اقوام متعمّقون) پرداختیم و براساس خانواده حدیث مذکور, یعنی احادیثی که واژه (تعمّق) و مشتقات آن را به کار برده اند, و نیز قرائن داخلی حدیث, اثبات کردیم که تعمّق در احادیث مفهومی منفی دارد و به معنای از حدّ گذشتن است. آن گاه ضمن تفسیر سوره توحید و بخشی از سوره حدید براساس احادیث معصومان(ع) , نشان دادیم که آرای افلاطون, ارسطو و فلوطین در باب خداشناسی مصا...
متن کاملتجمیع اخبار اخلاقی در حدیث یا اباذر
حدیث مواعظ پیامبر (ص) به ابوذر غفاری یکی از اخبار طوال است که قدیمترین نقل باقیمانده از آن در متون حدیثی امامیه به مجلس املاء شیخ طوسی (د 460ق) بازمیگردد. این متن شامل فقرات متعدّدی است که هر یک پیامی اخلاقی را ارائه میدهند. مطالعۀ کنونی کوششی از جنس مطالعات تحلیل متن است و در آن بنا داریم فارغ از بررسی اصالت هر یک از اجزاء حدیث یا اباذر به بررسی کلیّت آن در قالب طولانی کنونیاش بپردازیم و ا...
متن کاملرشیدالدّین میبدی؛ اهل حدیث یا اشعری؟
چکیدهرشیدالدین ابوالفضل میبدی عارف بنام سدة ششم، و صاحب تفسیر کشف الاسرار است. در مواردی مفاهیم و تعالیم عرفانی میبدی از آراء کلامی او متمایز است اما در بیشتر موارد اعتقادات میبدی با مفاهیم عرفانی او در هم آمیخته است. این آمیختگی و پیوند، و همچنین پراکندگی اعتقادات کلامی میبدی در سراسر متن کشف الاسرار موجب شده تا از یک سو، مذهب کلامی او در بررسیهای گذرا آشکار نشود و از سوی دیگر دیدگاهها و مشرب...
متن کاملبررسی حدیث اصلاحطلبی امام حسین(ع)
This article attempts to study a hadith attributed to Imam Hussein in which he says, "I have only risen to seek reformation." It tries to find that whether the content of hadith suggests reformation of religion or that of nation. The author has concluded that this hadith is neither authentic in its chain of transmission nor acceptable in its content. If one ignores inauthenticity of chain of tr...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات)جلد ۹، شماره شماره ۳۶-۳۵، صفحات ۳۴۶-۳۵۳
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023